ChristenUnie en Hoofdweg Westerlee

overstekenzaterdag 16 april 2011 19:15

Al lange tijd maken inwoners van Westerlee zich zorgen over de verkeersveiligheid van de Hoofdweg in hun dorp. Jarenlang geven ze dit aan bij het plaatselijk bestuur. En al net zo lang worden ze met een kluitje in het riet gestuurd. “We wachten op de gemeente Menterwolde. De doorgaande weg Heiligerlee, Westerlee, Meeden moet in één keer worden aangepakt. Zodat er een eenduidig verkeersbeeld komt. “

Inmiddels is de gemeente Scheemda opgegaan in Oldambt. En is men in Menterwolde begonnen met het reconstueren van de weg door Meeden. De Hoofdweg in Westerlee deelt het dorp in tweeën. In het nieuwbouwgebied Bevrijdingslaan / Bikkershorn wonen veel gezinnen met schoolgaande kinderen. De beide basisscholen bevinden zich aan de overzijde van de drukke verkeersweg. Wanneer kinderen van en naar school gaan, vinden er te vaak ‘bijna-ongelukken’ plaats. Dit vanwege de onoverzichtelijke oversteekplaats (nabij een bocht) en het feit dat er vaak te snel gereden wordt.

In de raadsvergadering van 15 december jl vroeg de ChristenUnie aan wethouder van de Aker om op zeer korte termijn de verkeersituatie bij de Hoofdweg in Westerlee te verbeteren. Zij heeft toen toegezegd dat er in het GVVP aandacht aan zal worden besteed.  GVVP staat voor Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan. Dit plan ligt in april ter goedkeuring voor aan de raad.

De fractie heeft het plan goed doorgelezen. En komt tot de conclusie dat het niet meer is dan een samenvoeging van de drie afzonderlijke documenten van de drie voormalige gemeenten Reiderland, Scheemda en Winschoten.  Er staat weinig in over de reconstructie van de Hoofdweg in Westerlee. En er worden geen termijnen in genoemd. Ook de toezegging van de wethouder kan de ChristenUnie niet terugvinden in het plan.

De ChristenUnie zal in de raadsvergadering van woensdag 20 april het college vragen de aanpak van de Hoofdweg in Westerlee de hoogste prioriteit te geven. Zodat er eindelijk een duidelijke verbetering komt aan de bestaande situatie.

Reacties op 'ChristenUnie en Hoofdweg Westerlee'