Nabeschouwingen raadsvergadering woensdag 20 april 2011

dinsdag 26 april 2011 20:26

deze raadsvergadering had de fractie van ChristenUnie een missie: de wethouder moest overtuigd worden van het belang om de drukke verkeersweg door Westerlee veiliger te maken. Vooraf leek de agenda zeer geschikt voor deze missie. Er was veel tijd. Geen insprekers en weinig ingekomen stukken.

De fractie van de ChristenUnie richtte zich op agendapunt 7: raadsvoorstel tot vaststelling van het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer beleid.

Het agendapunt ‘ingekomen stukken’ was traditioneel een VCP aangelegenheid. Deze partij bestookt het college en de raad met een spervuur aan brieven.  De meeste worden voor kennisgeving aangenomen, maar daar is de VCP het uiteraard nooit mee eens.

Tijdens het vragenuurtje werd een toelichting gegeven over  het missen van de kans om de Burton academie naar Oldambt te krijgen.  Wethouder Boon:  ‘Twee ambtenaren hebben de vertegenwoordigers van de academie op rondleiding meegenomen naar vijftig panden binnen onze gemeente.  We hebben er wel bij gezegd dat we geen panden schenken. Nu betichten ze ons van een koele houding’ (meer info: klik hier)

Toen kwam het GVVP aan de orde.  De ChristenUnie vroeg twee dingen:  een beter geïntegreerd plan en een snelle aanpak van de veiligheidsrisco’s bij de Hoofdweg in Westerlee. Het GVVP zoals het nu voorligt is een samenvoeging van de voormalige plannen van de voormalige gemeentes. Er ligt geen visie aan ten grondslag.  Er wordt bijvoorbeeld niets geschreven over  recreatie en het geschikt maken van wegen hiervoor. Terwijl dit in de toekomst visie ‘Oldambt , grenzeloos goud’,  wel als speerpunt  wordt neergezet. (klik hier voor toelichting op toekomstvisie)

De ChristenUnie zou graag zien dat het verkeersplan deze toekomstvisie ook als basis zou hebben. Daarom diende de fractie een amendement in. Waarin de uiterste houdbaarheidsdatum van dit plan naar voren werd gehaald. De vraag over de Hoofdweg Westerlee werd uitgebreid toegelicht.  Voor deze toelichting klik hier. In de eerste termijn sloten andere partijen zich aan bij de vragen van de ChristenUnie.  De VVD sprak zelfs van ‘oude wijn in nieuwe zakken’, in het plan staat niets nieuws. Alleen het CDA had andere vragen. Ze waren moeilijk te verstaan,  maar het kwam er op neer dat het CDA op buitenwegen geen passeerstroken wil hebben. Wethouder van den Aker beantwoordde met de haar typerende Brabantse tongval de vragen. "U zegt:  oude wijn in nieuwe zakken......  wel, dat klopt" en vervolgt:. "De wegen en straten binnen Oldambt zijn dezelfde gebleven". Over Westerlee sprak de wethouder uitgebreid. Met aan het einde de toezegging dat het college de veiligheid in Westerlee de prioriteit zal toekennen die het verdiend. De fractie van de ChristenUnie liet zich niet met een kluitje het riet insturen.  "Prioriteit die het verdiend, dat zegt natuurlijk niks!" "Ik wil van u horen dat het prioriteit nummer 1 is op de lijst"
De wethouder koos eieren voor haar geld: “dat heb ik bedoeld ..”  Waarop de ChristenUnie reageerde:   ‘..als dat even genotuleerd kan worden..’

Klik hier om een geluidsopname van de vergadering  terug te luisteren.

Reacties op 'Nabeschouwingen raadsvergadering woensdag 20 april 2011'