Kleurrijk palet

kleurrijk.jpgdonderdag 08 april 2021 12:25

Een dikke maand geleden is weer een thermometer in onze samenleving gestoken. Er is een breed palet aan partijen in de Tweede Kamer gekozen. De onderlinge samenhang tussen die partijen levert best wel een gecompliceerde situatie op met het oog op een te formeren kabinet. Dat er al helemaal in het begin een zeer grote vertrouwensbreuk is ontstaan, maakt het allemaal nog moeilijker.

Over vertrouwen in de politiek zal ik een volgende keer schrijven. In dit artikel wil ik het hebben over wat een formatie zoal betekent voor onze gemeente.
De ChristenUnie ziet in deze verkiezingsuitslag een weerspiegeling van onze samenleving waarbinnen de onderlinge verschillen steeds grotere tegenstellingen lijken te worden.

Opdracht

Het zijn tegenstellingen tussen maatschappelijk geslaagde mensen en zij die zich niet erkend voelen, tussen arm en rijk, jong en oud, academisch en praktisch geschoold, stad en platteland, Randstad en regio, tussen mensen die in cultureel opzicht en religieus opzicht steeds meer van elkaar verschillen.
De verkiezingsuitslag laat zien dat deze verschillen zich steeds vaker manifesteren in partijen die een deelbelang vertegenwoordigen en die zich positioneren tegenover partijen met een soms tegenovergesteld belang.
Het is nog een behoorlijk ingewikkelde opdracht om een kabinet te krijgen dat vertrouwen heeft, ruimte biedt aan de verschillen en tegelijk de tegenstellingen overbrugt.

Afhankelijkheid

De samenstelling van een nieuwe coalitie met een nieuw kabinet is voor onze gemeente ook van groot belang. De tegenstellingen die weerspiegeld worden in de verkiezingsuitslag zijn er ook in onze gemeente. Om die tegenstellingen als gemeente te kunnen overbruggen, zijn we afhankelijk van de plannen waarmee een nieuw kabinet komt om de grote sociale en economische uitdagingen van de hierboven genoemde tegenstellingen te verkleinen, welke rol de gemeenten daarin krijgen en hoeveel geld we daarvoor krijgen. En hoe een nieuw kabinet werk gaat maken van het sociale, mentale en economisch herstel van ons land na de ingrijpende coronacrisis, waarin de randen van Nederland daarin niet worden vergeten?

Het is voor onze gemeente van belang welke plannen er gemaakt gaan worden over volkshuisvesting en hoe onrechtvaardige tegenstellingen in de arbeidsmarkt aangepakt gaan worden. Welke uitvoer er gegeven gaat worden aan het klimaatakkoord. En ga zo maar door.
Bij al die plannen komt het voor de uitvoering vaak neer op de gemeente. Het is dan voor ons van levensbelang dat er daarvoor voldoende financiële middelen zijn. Mijn partijgenoten van de ChristenUnie in Den Haag doen hun uiterste best om dat voor elkaar te krijgen.

2022

In 2022 zijn er opnieuw verkiezingen, deze keer voor de gemeenteraad. Ook dan kan er een uiteenlopend scala aan partijen komen met tegenstrijdige belangen of een enkel thema.  Toch hoop ik dat de hierboven genoemde tegenstellingen een klein beetje minder zijn geworden.
De ChristenUnie in Oldambt doet zijn uiterste best ons steentje daaraan bij te dragen en aandacht te hebben voor wat écht telt.

Reacties op 'Kleurrijk palet'