ChristenUnie pleit voor samenwerking gemeente Oldambt en voedselbank

bolt voedselbankdonderdag 04 november 2010 21:13

Dinsdag 26 oktober heeft de fractie van ChristenUnie Oldambt een werkbezoek gebracht aan de voedselbank en de stichting Azzur.

In Oldambt is een groep mensen die rond de armoedegrens leven. De zogenaamde minimahuishoudens. Het gaat hier om meer dan 2000 huishoudens, 11,2 procent van de totale huishoudens in de gemeente. Veel van deze huishoudens zijn niet in beeld bij de professionele hulpverlening. Ze maken van geen enkele regeling gebruik. Volgens de armoedemonitor zijn dat meer dan 400 huishoudens.

Deze mensen komen wél bij de voedselbank. En komen daar in aanraking met de hulpverlening van de stichting Azzur.

De stichting Azzur biedt, praktische en ondersteunende hulp. Deze hulp wordt door vrijwilligers geboden. De Stichting Azzur doet ook de intake voor de voedselbank.

ChristenUnie vindt dat beide instellingen overbodig zouden moeten zijn of moeten worden in Oldambt.

‘Zolang dat nog niet het geval is, hebben beide stichtingen in Oldambt bestaansrecht’, aldus Gert Jan Bolt, fractievoorzitter van de ChristenUnie in Oldambt. ‘Dat er in de gemeente mensen zijn die initiatief nemen om anderen te helpen is lovenswaardig. In de raad is kortgeleden de notitie burgerparticipatie goedgekeurd. Dit initiatief zou een voorbeeld kunnen zijn van meedenken en meedoen door inwoners van Oldambt.’

Een manier om de huishoudens die volgens de armoedemonitor geen beroep doen op de professionele hulpverlening wel te bereiken, is de voedselbank. Tijdens het werkbezoek werd duidelijk dat de stichting Azzur en de voedselbank hier positief tegenover staan.

De fractie van de ChristenUnie stelt voor dat de gemeente mee gaat doen bij de voedselbank.

Gert Jan Bolt: ‘Zorg dat er iemand van de gemeente aanwezig is bij de voedselbank, die gezien wordt door cliënten. Een soort van gemeentelijk loket, in plaats van Azzur. Dan komt de gemeente naar de mensen toe: Mens in Beeld’

Reacties op 'ChristenUnie pleit voor samenwerking gemeente Oldambt en voedselbank'