ChristenUnie en gaswinning

carla dik faberzaterdag 25 januari 2014 20:00

Vandaag kwamen regionale ChristenUnie bestuurders bij elkaar in Middelstum. Natuurlijk om te praten over de gevolgen van de gaswinning en de besluiten die door het kabinet zijn genomen. Er zijn ten slotte de nodige vragen te stellen bij de toezeggingen die tot nu toe zijn gedaan. Kritische vragen die ook werden meegegeven aan Kamerlid Carla Dik-Faber.

Een helder en consistent geluid.

De ChristenUnie heeft steeds een consistent en helder geluid laten horen. Niet alleen op de momenten dat er aandacht was van de pers. Er is het afgelopen jaar veel overleg geweest met de Tweede Kamerfractie. Het gebied is een aantal keren bezocht. De zorgen van de Groningers zijn uiterst serieus genomen. Voor de ChristenUnie was en is Groningen niet te ver weg.

Voorzorgprincipe.

Bij de bekendmaking van het rapport van het Staatstoezicht op de Mijnen heeft de ChristenUnie aangedrongen op het hanteren van het voorzorgprincipe. Niet wachten op de uitkomsten van de onderzoeken maar direct minderen van de winning. Helaas speelden economische belangen een te grote rol. Het kabinet van VVD en PvdA vond ingrijpen niet nodig. Een motie om het voorzorgprincipe toe te passen werd dan ook weggestemd door de coalitie.

Regiofonds.

Voor de versterking van de regio werd er opnieuw een motie ingediend. Een regiofonds dat Groningen verder moet helpen om de regionale economie te versterken en de aantrekkelijkheid van het gebied te vergroten was de inzet. Opnieuw gaven zowel de coalitie als het kabinet geen gehoor aan de oproep van de ChristenUnie.

Hoe nu verder?

De inzet van de ChristenUnie zal landelijk, provinciaal en lokaal gericht zijn op het bieden van een goed toekomstperspectief. Veiligheid is topprioriteit. Dat kun je niet afkopen met geld, dat vraagt om een reductie van de gasproductie zodat het risico van bevingen echt af neemt. Ook de gevolgen van mindering van productie in bepaalde winningsputten blijven nog onduidelijk. Wat gebeurt er in de door het KNMI gehanteerde midden- en buitenrand wanneer de productie in het centrum van het bevingsgebied naar beneden gaat? Veiligheid is ook van belang wanneer het gaat om waterkeringen en andere infrastructuur. Kortom een goede opmaat voor de hoorzitting in het provinciehuis en de debatten die later in de Tweede Kamer volgen.

Link naar bezoek tweede kamerlid en statenlid bij manifestatie vereniging gbb Middelstum.

Reacties op 'ChristenUnie en gaswinning'