ChristenUnie pleit voor ombudsman Oldambt

gertjanboltmaandag 02 november 2009 20:13

In de opstartfase van de nieuwe gemeente moet de dienstverlening aan inwoners voorrang hebben. Dit is één van de kernpunten uit het onlangs gepresenteerde verkiezingsprogramma van de ChristenUnie Oldambt.

Bij iedere verandering komt weerstand. En in een beginperiode van een samenvoeging is er vaak onduidelijkheid. Bijvoorbeeld  bij de samenvoeging van de zeven gemeenten die in de jaren negentig samen Scheemda zijn gaan vormen.  Er was toen sprake van veel onduidelijkheid.

Om de gemeente Oldambt  extra te motiveren de dienstverlening naar haar inwoners in de beginperiode van de samenvoeging op orde te houden, wil de ChristenUnie voor die periode een externe ombudsman aanstellen. Deze persoon is niet alleen een vraagbaak voor de inwoners, maar kan ook op eigen initiatief onderzoek doen hoe zaken lopen.

De gemeenten zijn aangesloten bij de Nationale Ombudsman. En er bestaan ook regelingen waar interne klachten geuit worden. Overzichten van afgehandelde klachten worden ter beschikking gesteld van de desbetreffende specialisten in de gemeenteraad. Maar deze regelingen zijn ‘intern’.  Mensen zijn geneigd om de beoordeler onvoldoende  ‘onafhankelijkheid’ toe te kennen.  En de afhandeling van klachten vergt veel tijd.

De ombudsman waar de ChristenUnie voor pleit, zal zich specifiek richten op de dienstverlening van de gemeente Oldambt aan haar inwoners in het eerste jaar van de samenvoeging.

« Terug

Reacties op 'ChristenUnie pleit voor ombudsman Oldambt'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.