Wethouder buitengebied voor Oldambt

gertjan folderdinsdag 10 november 2009 19:23

De ChristenUnie Oldambt pleit voor een portefeuille kleine kernen in de nieuw te vormen gemeente Oldambt. Hiermee wil de partij bereiken dat het buitengebied gerichte aandacht krijgt van het nieuwe bestuur.

“Dorpen als Beerta, Oostwold, Heiligerlee en Finsterwolde  kunnen steun gebruiken in het behouden van hun specifieke voorzieningen”.  Maar ook relatief sterke kernen als Bad Nieuweschans, Scheemda, Midwolda en Westerlee hebben belang bij specifiek beleid.

De wethouder zal als taak hebben om de verschillende dorpsontwikkelingsplannen die de afgelopen periode zijn geschreven, tot beleid te maken.

Lijsttrekker Gert Jan Bolt was aanwezig bij de informatieavonden over de dorpsontwikkelingsplannen. “Het sterke van deze plannen is, dat ze in overleg met de inwoners van de verschillende dorpen tot stand zijn gekomen. We weten dat de beschreven onderwerpen breed gedragen worden. Het is eigenlijk niet meer dan logisch dat deze plannen beleid gaan worden.”

De uitdagingen zullen liggen, in het behoud van rust en ruimte, het in stand houden van de cultuurhistorie, verbetering van de leefbaarheid en de werkgelegenheid, ontwikkeling van voorzieningen, toeristische netwerkverbindingen en recreatieontwikkeling.

Daarnaast is het een bekend gegeven dat stadsproblematiek een andere aanpak vereist dan plattelandsproblematiek. De nieuw aan te stellen wethouder zal gericht zijn op het plattelandsbeleid.

De wethouder moet zichtbaar en aanspreekbaar zijn en zal zo de ambassadeur ter plekke zijn.

Reacties op 'Wethouder buitengebied voor Oldambt'