Algemene beschouwingen 2011

Bordendonderdag 14 juli 2011 07:14

De afgelopen tijd heeft het cultuurhuis de gemoederen in onze gemeente en de politiek flink bezig gehouden. Het lijkt alsof er niet meer gesproken hoeft te worden over andere vraagstukken. Uiteraard wil de ChristenUnie graag haar gedachten over het cultuurhuis, en over cultuur in Oldambt in het algemeen, met u delen.

Maar de ChristenUnie wil daar niet mee beginnen. Er is meer in Oldambt…

Nog steeds is de ChristenUnie in Oldambt een partij die politiek wil bedrijven vanuit haar fundament: de Bijbel. Daarin worden geschreven over de liefde van God voor de mens. En dit fundament geeft normen en waarden. Goed rentmeesterschap is daar één van. Een waarde die in deze tijd van bezuinigen van groot belang is.

Burger en Bestuur

Inwoners van Oldambt hebben er belang bij om betrokken te zijn bij de ontwikkeling van hun wijk of dorp. Het is goed om door te gaan met de dorp- en wijkrondes die het college maakt. Dit is een goed voorbeeld hoe burgerparticipatie vorm kan krijgen. Moeilijker wordt het om als college en raad overzicht te houden op de zg. hypes en de waan van de dag. Het is de kunst van de politiek om evenwicht te bewaren tussen gemaakte verkiezingsbeloften en ontwikkelingen in de maatschappij.

Toegankelijkheid

Digitale informatievoorziening is in het kader van burgerparticipatie ook van belang. Om als gemeente helder en transparant bereikbaar te zijn voor haar inwoners lijkt het de ChristenUnie goed om als gemeente mee te doen aan de zg. ‘open data overheid’. Dit is een zoekmachine waarmee men veel (gemeente)overheidsinformatie kan vinden en waar veel gemeenten aan deelnemen. Uit ervaringen van andere gemeenten blijkt dat deelname economische ontwikkeling stimuleert. De ChristenUnie wil een motie indienen met de vraag aan het college te onderzoeken of Oldambt hieraan kan deelnemen.

Vergaderen

Het lijkt een trend in Nederland te worden om in debatten alles tegen elkaar te kunnen en mogen zeggen, en zich niets meer aan te trekken van de mores. Steeds vaker wordt gediscussieerd over procedures en wordt er op de persoon gespeeld. Steeds minder wordt er gedebatteerd met argumenten over de inhoud. Alsof effectief vergaderen te maken heeft met de lengte van een debat en dat inhoudelijke argumenten de vergadering slechts rekken. De ChristenUnie ziet reikhalzend uit naar de debattraining waar de Griffie op dit moment aan werkt.

Financiën

Het coalitieakkoord schrijft dat het huishoudboekje op orde dient te zijn. De ChristenUnie vindt dat het niet alleen boekhoudkundig op orde dient te zijn. We zouden de wethouder van financiën graag zien als een schatbewaarder. Een penningmeester zorgt dat de cijfers correct in de boeken staan.  Een schatbewaarder daarentegen, kijkt naar de lange termijn en kijkt over zijn eigen termijn heen.

De fractie van de ChristenUnie is geschrokken van het voorstel om de OZB met 5% extra te verhogen. Deze aangekondigde verhoging heeft het onterechte beeld gecreëerd dat dit ten goede zou komen aan de bouw van het cultuurhuis. De ChristenUnie vraagt het college dringend, met in het achterhoofd de mogelijk te verwachten meevaller, deze verhoging te heroverwegen.

Omgeving

De aanleg van de Noordelijke Vaarverbinding ziet de ChristenUnie als een essentieel onderdeel voor recreatie en toerisme in Oldambt. De ChristenUnie Oldambt is van mening dat de POP een té grote zeggenschap heeft over ontwikkelingen in onze gemeente. Daarom vraagt de ChristenUnie het college om in dit kader stevig overleg te voeren met de provincie en met de juiste assertiviteit aan te geven dat wij zeer wel in staat zijn om beslissingen te nemen voor ons eigen Oldambt.

Economie

Oost-Groningen is economisch gezien niet de sterkste regio van Nederland. Dat hoeft ook niet. Wij hebben andere kwaliteiten. Toch heeft Oldambt voldoende potentie om economisch sterker te worden. Ontwikkelingen staan niet stil, het is belangrijk om daarin mee te gaan. Afwachten tot een bedrijf zich wil vestigen in

onze gemeente is niet voldoende. Actief relatiebeheer is van belang en out-of-the-box-denken een vereiste, om economisch te kunnen groeien. Dat wil niet zeggen dat alles maar kan in onze gemeente. Soms zijn er consequenties: zoals het vestigen van een gokhal in onze gemeente die géén economische groei brengt, maar verslaving en schulden veroorzaakt.

Naast een moderne kijk op het aantrekken van economie is het voor Oldambt belangrijk om vakbekwaam, betrouwbaar en service gericht te zijn als loket voor ondernemers. De ChristenUnie is blij dat daar aandacht aan wordt besteed.

Benieuwd is de ChristenUnie hoe de wethouder goede promotie en acquisitie t.b.v. de economie wil doen met de voorgestelde bezuiniging op blz. 10 van –bezuinigingen 2012– .

Beheer en realisatie

De ChristenUnie begrijpt dat er bezuinigd wordt op het groenonderhoud. Toch denkt zij dat het bezuinigen door minder uit te besteden aan derden niet persee resulteert in een lagere beeldkwaliteit. Ook kan er wellicht aan inwoners gevraagd worden stukken openbare ruimten te ‘adopteren’ en te onderhouden. Voor Winschoten is het van belang dat bezoekers van buiten Oldambt een goede eerste indruk van de stad krijgen. De ChristenUnie vindt dat het groenonderhoud bij de entrees van de stad prioriteit moet krijgen.

Sport

Kortgeleden is de sportnota vastgesteld. Deze nota gaat nogal wat vragen van de  sportverenigingen. De regierol van de gemeente is daarbij belangrijk.  Communicatie is hier het sleutelwoord. Een gestructureerd overleg met raad en verenigingen is raadzaam.

Cultuur

Ook de cultuur in de breedste zin van het woord krijgt te maken met bezuinigingen. De ChristenUnie vindt cultuur van groot belang, alleen al omdat dit de gemeenschapszin verhoogt. Verbinden, dat is belangrijk voor Oldambt. De ChristenUnie is van mening dat de cultuurvisie geschreven is rond het nieuwe cultuurhuis. Graag had de ChristenUnie dit anders gezien: eerst het ‘wat’ (visie) dan het ‘hoe’. Onze gemeente verkeert in een unieke situatie om vanuit een ander en nieuw gezichtspunt invulling te geven aan cultuur; ondermeer door het organiseren en stimuleren van kunstuitingen in plaats van faciliteren van kunst-consumering.

Cultuurhuis

De ChristenUnie is niet tegen een cultuurhuis; vooral als dit zou passen in de cultuurvisie zoals de ChristenUnie voor ogen heeft. We kunnen echter niet met dit voorstel instemmen, omdat we de risico’s op een exploitatietekort te groot vinden. Dergelijke risico’s zouden in deze tijd van bezuinigingen niet genomen moeten worden.

Zorg

Er staan ingrijpende veranderingen te gebeuren in de (landelijke) visie op zorg. Dit vraagt een uitgebreide herbezinning op de manier waarop de schaarse middelen ingezet dienen te worden. De door het college voorgestelde bezuinigingen op maatschappelijke dienstverlening zijn een voorbeeld van korte termijn denken. Op middellange termijn geven deze maatregelen een veelvoud aan kosten. Vooral wachtlijsten voor psychosociale zorg, het beperken van deelname aan zorgnetwerken en minder interventiemogelijkheden bij melding huiselijk geweld is vragen om moeilijkheden en verhogen de kosten voor de maatschappij.

In dit kader wil de ChristenUnie de GGD en politie een compliment maken; al lange tijd staat Winschoten hoog op de lijst van gevallen van huiselijk geweld. Niet omdat er in Winschoten meer huiselijk geweld is dan gemiddeld, maar omdat er door laagdrempeligheid meer gemeld word. Eigenlijk zou er op deze dienstverlening geïnvesteerd moeten worden. De ChristenUnie dient dan ook een motie in om de bezuinigingen hierop ongedaan te maken.

Werk en Inkomen

Ieder heeft recht op werk. Gemakkelijk gezegd. Niet iedereen kan (volledig) werken. Toch kan het niet vanzelfsprekend zijn dat de gemeente alle verantwoordelijkheid op zich neemt.

Belangrijk is hierbij het eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Men kan niet rustig achterover zitten en wachten totdat de gemeente iets geregeld heeft.

Tot slot

De ontwikkelingen vanuit het rijk en de maatschappelijke ontwikkelingen vragen een grote mate van inventiviteit en creativiteit. Daarom wenst de ChristenUnie het ambtelijk apparaat, het college en deze raad veel wijsheid en Gods zegen voor het komende jaar.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht