coming out dag

regenboogvlagwoensdag 11 oktober 2017 23:09

Vandaag werd bij veel openbare gebouwen de regenboogvlag gehesen. De fractie van de ChristenUnie was aanwezig bij het hijsen van de regenboogvlag bij het Provinciehuis. De regenboogvlag is het symbool om de diversiteit en gelijkwaardigheid van mensen met een verschillende geaardheid te benadrukken. Het kost geen moeite forse verschillen te benoemen, maar allereerst wil de ChristenUnie het principiële signaal geven, dat we naar een samenleving streven, waarin vrijheid en veiligheid is voor iedereen. Dat is de basis voor een goede politieke dialoog.

Het debat over seksuele geaardheid komt regelmatig terug. Homo’s en lesbiennes komen op voor hun gelijkwaardige positie. De regenboogvlag moet uitdrukking geven aan deze diversiteit naar geaardheid.

We hebben ervoor gekozen aanwezig te zijn bij het hijsen van de regenboogvlag. Omdat diversiteit en gelijkwaardigheid niet alleen een thema van een selecte groep is, maar aandacht verdient in de samenleving. Dat geldt niet alleen voor homo’s en lesbiennes, maar ook voor andere groepen, zoals mensen met een lichamelijke handicap of verstandelijke beperking en mensen met een andere huidskleur. De ChristenUnie wil naast mensen staan. Dat zeggen we tegen mensen met een handicap, maar ook tegen mensen met een andere geaardheid, huidskleur of geloofsovertuiging.  In een veelkleurige samenleving is het goed om bij die diversiteit stil te staan. Ieder moet zichzelf kunnen zijn, moet zich geaccepteerd weten en sociaal veilig kunnen voelen. Op straat, in school, in de zorg, op het werk en in de sport. Daarin kunnen we naast mensen met een andere seksuele geaardheid staan. Als zij aandacht vragen voor gelijkwaardigheid en diversiteit, steunen we die oproep.

We zien daarin ook wel een opdracht om in scholen en organisaties het thema gelijkwaardigheid en veiligheid te stimuleren. Zolang het woord ‘homo’ nog veelvuldig als scheldwoord wordt gebruikt is er het nodige te doen. Zolang je je identiteit nog moet verstoppen, omdat de omgeving niet sociaal veilig is, is er werk aan de winkel. Dat is ons statement. Daarom hebben we ons gezicht laten zien. Dat blijkt te worden gewaardeerd, hoewel er ook een wereld te winnen is bij de ‘regenboogdenkers’. Soms beperkt diversiteit zich daar ook tot de eigen groep.

De ChristenUnie hoeft niet aan de zijlijn te staan. Uiteraard is er verschil in denken over homoseksualiteit, over seksualiteit en huwelijk. En bepaald niet bij alle uitingen van de homobeweging springen we op van vreugde. Maar dat geldt niet anders bij uitspattingen in de hetero-wereld. Diversiteit betekent ook dat je daarover het gesprek aan gaat.

Echter als het gaat om het accepteren van diversiteit in de samenleving en het fundamentele beginsel dat inwoners zich als mens veilig en geaccepteerd moeten voelen, staan we voor die gelijkwaardigheid. De regenboogvlag geeft daaraan uitdrukking.

Wat ons betreft heeft de regenboog ook een diepe religieuze betekenis. De regenboog staat in het teken van de fundamentele belofte van God aan de mensheid en alle andere levende wezens om het leven niet te laten wegvagen (Gen. 9). Met dat beeld van de regenboog in ons achterhoofd kunnen we ook naar mensen kijken, die zich nu niet gelijkwaardig behandeld, geaccepteerd of sociaal veilig voelen.

Reacties op 'coming out dag'