Stieneke van der Graaf naar Tweede Kamer

20171025-CU-Stieneke-vd-Graaf-8948vrijdag 27 oktober 2017 16:55

Stieneke van der Graaf wordt het nieuwe Tweede Kamerlid van de ChristenUnie. Van der Graaf stond op de zesde plaats van de kandidatenlijst bij de Tweede Kamerverkiezingen. De ChristenUnie kreeg toen vijf zetels. In Den Haag krijgt ze de vrijgekomen zetel van Carola Schouten, die vicepremier en minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit is in het nieuwe kabinet.

Stieneke van der Graaf: “Ik zie uit naar de bijzondere taak die voor me ligt om namens de ChristenUnie geloof een stem te geven in de Tweede Kamer. Om te strijden tegen onrecht, dichtbij en ver weg, maar ook om het geluid vanuit de regio te versterken in Den Haag. Ik heb zin om aan de slag te gaan!”

Vanaf 2007 was Van der Graaf lid van Provinciale Staten in Groningen. Sinds 2013 was ze fractievoorzitter. Ze was in 2013 en 2015 onderhandelaar bij de vorming van het college van Gedeputeerde Staten, wat leidde tot de toetreding van de ChristenUnie tot de coalitie. Naast Statenlid was Van der Graaf werkzaam als jurist.

Als Statenlid maakte ze zich in de laatste jaren aanhoudend sterk voor de inwoners van Groningen die te maken hebben met de gevolgen van de gaswinning en voor versterking van hun rechtspositie. Zij is een pleitbezorger voor de overgang naar een duurzame energievoorziening. Ook spande ze zich in voor het behoud van kleine scholen, ondersteuning van voedselbanken, een goede opvang van vluchtelingen en voor verbetering van de samenwerking met Duitsland.

De beëdiging in de Tweede Kamer vindt plaats op dinsdag 31 oktober om 14.00 uur.

Reacties op 'Stieneke van der Graaf naar Tweede Kamer'