ChristenUnie, cultuurhuis en ziekenhuis

banner9maandag 25 oktober 2010 16:20

Woensdag 20 oktober nam de raad van Oldambt het besluit om een nieuw cultuurhuis op de oude locatie van de Klinker te gaan bouwen. Hiervoor wordt meer dan 20 miljoen euro uitgegeven. Onderdeel van het plan is om de rotonde bij het Oldambtplein te verleggen. Dit gaat een kleine half miljoen euro kosten.

Onderdeel van het plan is om de bibliotheek te verhuizen. Het extra geld dat hiervoor nodig is, wordt weggehaald uit de cultuurbegroting. Onderdeel van het plan is om te streven naar opneming van een evenementenhal in de Toekomst.Een visie op cultuur in Oldambt is er niet. Een cultuurnota, komt later. 21 van de 23 raadsleden stemden voor. De ChristenUnie stemde tegen.

Een cultuurhuis in de gemeente vindt de ChristenUnie belangrijk. Maar het gaat niet alleen om een cultuurhuis; cultuur is veel breder.

In de cultuurnota zal worden beschreven hoe deze gemeente wil omgaan met kunst, cultuur, cultuureducatie. Hoe past dit alles in de stad Winschoten? Wat doet het voor de gemeente Oldambt?  Volgens de reeds vastgestelde toekomstvisie op de gemeente wil Oldambt zich de komende tien jaar profileren als watergemeente. Onderdeel daarvan is om de Renselkade een nieuwe impuls te geven. Hier kan de cultuurnota goed bij aansluiten. Er is nu alleen geen geld meer voor. Daarbij komt, dat wat nu wordt uitgegeven aan een gebouw, niet meer kan worden uitgegeven aan cultuur zelf. Het is de vraag of Oldambt het zich nu financieel nog kan permitteren publiekstrekkende theaterproducties naar Winschoten te halen..

Er wordt gestreefd naar een evenementenhal in de Toekomst. De ChristenUnie is van mening dat in deze tijd van krimp de voorzieningen zoveel mogelijk bij elkaar moeten worden geplaatst. Zodat ze profiteren van elkaars kracht. Van een evenementenhal in een weiland bij Scheemda wordt niemand beter. Er moet nog geld bij, bijvoorbeeld om de infrastructuur aan te leggen. Aktueel is de discussie over bezuinigingen op de bibliotheken in de provincie. Oldambt gaat niet bezuinigen op bibliotheken. Oké. Maar ze gaat meer dan een miljoen uitgeven om de bibliotheek te verhuizen. Dat begrijpt de ChristenUnie niet.

Dan nog een ander punt. De provincie Groningen doet haar best om het ziekenhuis binnen de stadsgrenzen van Winschoten te houden. Ze heeft het ziekenhuis opgelegd alleen te bouwen binnen de bebouwde kom. En juist nu beslist de raad van Oldambt de locatie waar uitbreidingsmogelijkheden voor het ziekenhuis zijn, te gebruiken voor het cultuurhuis. 21 van de 23 raadsleden stemden voor. Alsof ze zich er al bij neerleggen dat het ziekenhuis toch wel uit Winschoten zal vertrekken.

Reacties op 'ChristenUnie, cultuurhuis en ziekenhuis'